~12 Rahsia Tampil Berseri-episod 11~


Assalamualaikum w.b.t..http://matcuoi.com

Bismillahirrahmaanirrahim...Apa khabar fizikal & iman? sihatkah? kalo sihat, alhamdulillah..
kalo ta sihat..wat2 sihat bole?hehehe~

Hurm..ae nih rasa guuumbirata terkata..rasa nak mlompat-lompat lak..http://matcuoi.com Uh..memang sangat gembira..tapi mana leh gitau sume nape gembira..ngeh3~ *bajet rahsia besoo..kui3 http://matcuoi.com Haa..jom masok story lain plak nak?wee~ tadi ana dapat surat dari sahabat dunia akhirat ana tau! hehe~ Skarang dia duk kat PLKN..ana ta dapat PLKN..sedeh! sedeh! ehee..tapi sume kan ade hikmahnya..kalo ana dapat, mne de masa nak berblogging lak, kan? kan?? kan??? http://matcuoi.com
Ana sayang sangat ngan dia..in my life, she's the one who is always be there for me.. Standing beside me..sokong ana dalam apa jua keadaan.. Yang ta baik dia tegur..tapi tegurannya berhemah..sebab tu ana sayang sangat kat dia! susah nak cari sahabat yang sanggup susah senang ngan kita kan? Nik, uhibbuki fillah! Semoga kecemerlangan menanti dirimu di dunia & akhirat! Doaku sntiasa mengiringi!huhuhu~ Dia slalu pesan kat ana..jadilah panah2 ISLAM yang akan teguh walau dipanah ke mana-mana.. in sya'Allah Nik! Kita sama2 ya!
Saya sayang awak kerana ALLAH


Betul..ta tipu sikit pum..slama sy hidup, awklah sahabat setia sy!huu~ Oke, jom start RTB ke-11..ehhe~http://matcuoi.com

11. BERSIKAP PEMURAH

Sahabat-sahabat ana skalian..kita sume tau bahawa rezeki tu milik Allah.. Atas dunia nih, kita sebagai pemegang amanah saham aje.. Kalo ada kekayaan tuh, ta layak kita nak sombong2 ya..huhu.. sbbnya? sebabnya sume tuh hanya pinjaman dr Allah untuk kita..
Eh..harta ai suka ati ai la nak wat ape um!! Ambui..ambui..ambui.. apa ingat harta tu hak persendirian berhad ka??huhu~ Harta yang ada untuk diagih-agihkan..itu da jadi tanggungjawab kita semua sbagai penghuni dunia sementara ni.. Dan ada gak yang Allah limpahkan rezeki kepada seseorang untuk menguji.. Menguji sejauh mana rasa syukur yang ada pada hambaNya..
Yang lemah dibantu.. Yang tertindas ditolong.. Yang ta berupaya @ ta berkemampuan jangan dikeji.. Kita ta bleh kdekut2 tau..ta baik.. Cuba bayangkan kita berada di tempat mereka yang meminta sedekah..bagaimana rasanya apabila dihina? Allah kalo nak kita jadi camtu kejap ajeee... ta perlu sekelip mata! Kun fayakun! jadilah! Hurm..sebab tu kita kna pandai bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah kurniakan.. Bagaimana caranya bersyukur? Solat..patuh kepada syariat ISLAM.. dan kita boleh bersikap pemurah..
Bersikap pemurah bukan untuk menunjuk-nunjuk..bersikap pmurah bukan untuk mengaburi orang lain atas banyaknya dosa yang telah kita buat.. Bersikap pemurahlah kerana ikhlas..kerana Allah!

..Tangan yang memberi itu lebih baik dari yang menerima..

Rasulullah SAW sndiri bersikap pemurah..jom..sama2 kita contohi beliau!http://matcuoi.com Ta wajar bagi seseorang insan bgitu lokek untuk bersedekah @ memberi bantuan kepada orang yang lebih memerlukannya.. Lagi banyak kita sedekah, lagi bertambah rezeki yang Allah berikan.. Contohnya di bulan puasa, kita dapat menambahkan pahala dengan memberi sedikit lauk @ kuih kepada jiran. Tetapi, ingat! jangan kita nak harapkan balasan daripada manusia, selain Allah SWT.. Bersifat ikhlas itu lebih baik dan menjadi penawar kepada hati.. Hehe..nampaknya stakat ni dulu yang bole ana conteng kat sini ya.. ngee~ nanti temankan ana menconteng lagi boleh? http://matcuoi.com Membangun bersama Islam..sgala yang baik dari Allah, dan segala yang buruk adalah kelemahan diri ana sendiri.. Wallhu'alam.. Wassalam..

Comments

liyana said…
nice entri...
kwn yg fhm kita n skepala ngn kita ssh dicarikn..
thanks for input in ths entri
ana_liyana said…
yaya! huhu~ btol tu, kwan skepala mmg susah nak cari..kalo da jmpe, jangan lpaskan..hehe~
u're most welkam kak! ;D
masheh ya sudi singgah n bce entri.. :)

Popular Posts