~Gaza..Maafkan aku!~

Assalamu'alaikum wbt..
Bismillah..
 
Kekejaman, tidak berhenti..
Meski bermandi darah.

Lagi dan lagi..
Ini bukan yang pertama kali..
Bukan juga kedua, ketiga..
Tapi sudah ratusan kali..
Anak kecil dibunuh.
Sudah ribuan yang syahid.
Allah.

Kekadang..aku takut..
Andai hati ini..
terasa itu biasa bagi mereka.
Biarlah mereka.
Aku di sini, bahagia.
Dengan facebooknya..
Dengan twitternya..
Dengan movie yang tak pernah habis..
Dengan lagu lagha yang tak pernah muak..
Janji aku bahagia.
Tiada istilah cakna.
Prihatin? Mungkin di mulut sahaja.


Wahai diri..Andai itu bahagia bagimu.
Engkau tidak layak digelar manusia.
Melihat saudara sendiri terseksa.
Tiada rasa apa-apa..
Apa..engkau berhati batu-bata?

 

Duhai hati..Kita punya hutang pada mereka..
Aku takut..
Akhirat nanti, mereka menuntut sesuatu daripada kita.
Apa? Apa?
Hak mereka..
Aku takut..takut..tapi aku rasa tidak berdaya..
Bibir menutur bicara tapi tindakannya?
Allah!
Hanya Engkau tahu segala!



Aku mahu hati kita lentur. Jangan keras. Tidak terlalu lembik hingga nafsu meraja. Tidak terlalu keras hingga syaitan nakhodanya. Terasa sesuatu bila melihat saudara kita di sana. Mereka perlukan kita.  Sekurang-kurangnya beri mereka doa.. Walau hanya sepotong doa. :'(






Ya Allah..lindungi saudara-saudara kami di Gaza, Palestin dan di mana-mana sahaja ya Allah. Ampuni aku yang berjiwa pengecut ini ya Allah. Kerana aku tidak mampu mengangkat senjata mempertahan diri dan keluarga di sana. Kerana aku tidak mampu melihat keluara sendiri dibunuh di hadapan mata. Allah..ampuni aku yang berdosa! Ampuni aku.. Ampuni aku.. :'((

 Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, yang bersabda : “Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dari suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan seorang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hambaNya, selagi hambaNya berusaha menolong saudaranya. Barangsiapa yang menuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dalam suatu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarinya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat, di kelilingi oleh para Malaikat dan disebut Allah kepada sesiapa yang di sisiNya. Sesiapa yang dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya.” [Muslim]


Allahu'alam.. Moga Allah redha.






Comments

Popular Posts